onsdag 19 juli 2017

Nya rekord i F-Zero X

Några små förbättringar och några rejäla.


Man har möjlighet att spara ett enda spöke på kassetten, men väljer man att spela ”With Ghost” och kör samma bana flera gånger, så kan man möta upp till tre spöken från tidigare lopp. Med dessa på banan får man kontinuerligt och omedelbart veta hur man ligger till och om man vinner eller förlorar på en viss manöver etc. Ett alternativ är att köra mot Staff Ghost och spöket man vanligen ser i mina videor är just Staff Ghost. På Port Town nyligen fullföljde jag emellertid två lopp som var bara lite sämre än rekordet, innan jag till slut slog rekordet. Man kan närstudera alla tre loppen och se att även om det är små skillnader i sluttider, så skiftar avståndet till spökena en hel del under loppets gång. Man bör ha koll på att tiden i orange och grönt avser det vinnande spöket och inte det ledande för stunden; man kan alltså ha ett spöke före sig och ändå ha minus på den tiden. Gällande varvtiderna så är det normala att sista varvet är klart snabbast, eftersom man har högre fart med sig från andra varvet på grund av boost. Port Town är annorlunda och där har man i idealfallet högre hastighet på upploppet (sista raksträckan) än vad man uppnår med enbart boost, och fartpilen gör att man har hög fart även när man påbörjar andra varvet.


I F-Zero X finns det korridorer i luften som förhindrar att man tar ohederliga genvägar. Det går bra att ta luftvägen så länge man inte avviker för mycket från banan, men försöker man på Rainbow Road gena som i Mario Kart 64 – banan är densamma i dessa båda spel – så kraschar man. På Red Canyon 2 vinner man enormt mycket på att ta luftvägen istället för att följa banan, men samtidigt är det väldigt vanskligt; styr man för långt ifrån banan kraschar man. Det gäller alltså att hålla sig inom den osynliga korridoren.


CRT-tekniken är förträfflig på många sätt, men tyvärr uppfattar digitalkameran flimmer och mörka partier etc som inte finns där i verkligheten. Kanske kan man se det som ett tillkortakommande för kameran snarare än för CRT-tekniken, men samma kamera har inte motsvarande problem med LCD- och plasmaskärmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar