lördag 19 november 2016

Vem är kompis med vem i Marios värld?

För varje karaktär i Super Mario Kart har de datorstyrda karaktärerna en given placeringsordning, som styrs av något annat än hur bra de är på att köra gokart. Att Nintendo har tagit hänsyn till allianser och fiendskaper i Marios värld blir som allra tydligast om man kör med Bowser. Ordningen ser då ut så här:


Här ser ordningen ut att vara helt sorterad efter hur farliga de olika karaktärerna kan förväntas vara för Bowser, med Mario följd av Luigi som de värsta motståndarna, därefter Princess och Yoshi. Donkey Kong Jr är gammal fiende till Mario, Toad är en harmlös invånare i Svampriket och Koopa Troopa, som gör allra minst motstånd, är en av Bowsers undersåtar.


Spelaren kan medvetet sabotera för sina antagonister och därmed få en helt annan ordning och slutställning än den på förhand givna, som här med de båda tungviktarna i topp, men nu är det den programmerade ordningen för varje karaktär som är det intressanta. Hur det ser ut om man är två spelare kan också så att säga lämnas som en övning åt läsarna.


När man spelar som Mario kommer den gamla fiendskapen med Donkey Kong Jr upp till ytan, när apan knuffas och skjuter iväg bananskal för att hindra rörmokarens framfart. Utöver det tycks ordningen vara inverterad, med fienderna sist. Det kan ha att göra med att det skulle vara till nackdel för spelet att ha Bowser som främsta motståndare till alla han är ovän med.

Gammalt groll.


Princess Toadstool är den som får tampas med Bowser som främsta motståndare. Sedan visar sig Toad oväntat bjuda motstånd. Man noterar att Toadstool och Toad förutom likheten med namnen även använder samma vapen, förminskningssvampar. Kan dessa likheter vara grogrund för en konflikt dem emellan?


Koopa Troopa har samma fyra karaktärer som Bowser närmast efter sig, men i en annan ordning. Toad har samma köregenskaper som Koopa Troopa, som spelarstyrd, men det hjälper föga här.


Toad visar sig vara lika harmlös som man kan förvänta sig, sist här också. Yoshi ger igen för nackslagen i Super Mario World.


Även mot Yoshi presterar Toad svagt, och både Mario och Luigi håller mycket låg profil. Koopa Troopa igen för att han blev uppäten i Super Mario World.


Endast mot Donkey Kong Jr är Toad främsta utmanaren. Donkey Kong Jr har egentligen inget otalt med någon av Svamprikets invånare, men Toad kan tänkas hysa agg mot apan eftersom denne inte är invånare i Svampriket. Bowser som tvåa gör det enkelt att få tungviktarna i topp enligt devisen störst först.


Helt klart har Toad och Toadstool något emot varandra. Toad är bland de främsta endast mot Princess och Donkey Kong Jr; mot alla andra är han bland de tre sista. Princess gör mycket bättre ifrån sig överlag, men det är bara mot Toad som hon är i ledningen bland de datorstyrda. Toad utmärker sig också genom att vara den enda som har Bowser på jumboplatsen.


Bästa och sämsta datorstyrda motståndare för varje karaktär:

Spelare                                Bästa                                   Sämsta
Mario                                  Donkey Kong Jr                  Koopa Troopa
Princess                               Bowser                                Yoshi
Bowser                                Mario                                  Koopa Troopa
Koopa Troopa                     Luigi                                    Toad
Luigi                                    Yoshi                                   Toad
Yoshi                                   Koopa Troopa                     Luigi
Donkey Kong Jr                  Toad                                    Yoshi
Toad                                    Princess                               Bowser

Ser man enbart till vem som placerar sig först så har var karaktärerna sin plats i rampljuset, men de datorstyrda förarna är ändå inte jämnbra om någon hade för sig det. Intrigerna i Marios värld utanför gokartbanorna har stor inverkan på hur de olika karaktärerna placerar sig. Man kan räkna poäng enligt spelets poängsystem, och om man räknar med att spelaren inte tar poäng (placerar sig femma eller sämre) så blir det 9 poäng till ettan, 6 poäng till tvåan, 3 poäng till trean och 1 poäng till fyran. Då samlar karaktärerna ihop följande poäng:

Princess         6+3+3+0+3+0+9=24
Donkey Kong Jr 9+1+0+0+0+6+6=22
Mario             3+9+1+6+0+0+3=22
Yoshi             3+0+1+6+9+0+1=20
Bowser          0+9+0+3+1+6+0=19
Luigi               1+0+6+9+0+1+0=17
Toad              0+6+0+0+0+0+9=15
Koopa Troopa 0+0+0+1+9+3+0=13

Man kan också räkna med att spelaren tar 9 poäng, och att de datorstyrda därmed får mindre poäng. Så är det ju snarare i praktiken, eftersom spelet inte fortsätter om spelaren inte tar poäng. Resultatet blir då ett annat:

Donkey Kong Jr 6+0+0+0+0+3+3=12
Princess         3+1+1+0+1+0+6=12
Mario             1+6+0+3+0+0+1=11
Yoshi             1+0+0+3+6+0+0=10
Bowser          0+6+0+1+0+3+0=10
Luigi               0+0+3+6+0+0+0=9
Toad              0+3+0+0+0+0+6=9
Koopa Troopa 0+0+0+0+6+1+0=7

Donkey Kong Jr tar ledningen i kraft av fler 3-poängare. Yoshi och Bowser delar placering, liksom Luigi och Toad. Resultatet, oavsett beräkningsmetod, kan tolkas som att Koopa Troopa har flest vänner, eller åtminstone minst ovänner, eftersom man kör snällt när man möter sina kompisar. Beträffande Princess känns det svårsmält att hon skulle ha så många ovänner i Svampriket, men att Donkey Kong Jr kommer och kör aggressivt och offensivt är inte så konstigt. Han är förmodligen sur på Mario efter det som hände i Donkey Kong Jr. och tänker att alla från Svampriket är skitstövlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar