fredag 7 oktober 2016

Är SNES dyrare eller billigare än 2003?

Tittar man på svenska utgåvor till NES och SNES så var man 2003 nära botten för priserna. Aldrig därefter har spelen varit så billiga, men kanske var de ännu lite billigare något år tidigare. Hursomhelst så finns det ett tjugotal SNES-titlar värderade i Super PLAY från augusti 2003, något jag har tittat på med en annan infallsvinkel tidigare, och de värderingarna lämnar en del att reflektera över. De svenska utgåvorna har ökat enormt i pris och man kan till exempel se att Pocky & Rocky i amerikansk eller europeisk version värderades till 200-350 kronor; idag får man lägga till en nolla på det, i alla fall på SCN-versionen. Men vad som är mer intressant och förmodligen oväntat för många är hur högt de japanska utgåvorna värderades.

Japanska utgåvor och värde i kronor enligt Super PLAY 2003:

Chrono Trigger                                          200-300
Final Fantasy IV                                        400-500
Final Fantasy VI                                        400-500
Mother 2                                                    250-500
Super Mario RPG                                      200-350
Dragon Ball Z – Hyper Dimension              450-600
Akamajou Dracula XX                              650-1000
Kikikaikai                                                  450-650
Yossy Island                                              400-500
Terranigma                                                300-450
Rendering Ranger R2                                 500-700
Final Fight Tough                                       500-700
UFO Kamen Yakisoban                            450-600
Fire Emblem 5 Tracchia 776                      1200-1700
Bahamut Lagoon                                        450-650
Front Mission                                             400-650
Seiken Densetsu 2                                     250-400
Super Metroid                                           450-600
R-Type III                                                 400-600
Bokujou Monogatari                                  200-300

De flesta av de här spelen har fallit uppskattningsvis mellan 50 och 80 % i pris. Som en anekdot hade jag själv med mig till Retrogathering ett mindre antal spel till Super Famicom, som syns på bild i föregående inlägg. Front Mission fick jag 100 kronor för, vilket är i storleksordningen 80 % ned jämfört med värderingen från 2003. De andra spelen jag hade till salu (t.ex. Sim City, 50 kronor) blev inte värderade i Super PLAY, men den som har letat efter japanska SNES-spel (SHVC, Super Home Video Computer) på senare tid vet att man ytterst sällan behöver pytsa ut mer än som mest cirka 200 kronor för ett komplett spel. Super Metroid kan däremot ligga på angivna 450-600 kronor, tack vare att det har engelsk text.

Orsakerna till prisfallet kan man spekulera i. Gissningsvis är trenden inte isolerad till SHVC utan gäller för japanska utgåvor överlag, alltså även bland annat HVC, NUS och DMG, liksom annat än Nintendo. Man kan säkert överanalysera och dra in en massa parametrar som disponibel inkomst och liknande utöver valutakurser, men antagligen skulle ingen bli mycket klokare av det. 20 % upp eller ned är mycket för en valuta, men skulle ha en närmast obetydlig inverkan på prisfallet om 80 % som är en realitet för många titlar. Det handlar snarare om att japanerna ratar spelen. I Japan kan spelen nog vara nästan gratis på många håll, kanske nästan överallt utom hos Super Potato.

Något som kan spela in är att spelen upptar ett visst utrymme. Även om de förvaras så att de tar så lite plats som möjligt, i hyllor från golv till tak, så skulle det kunna ha betydelse i ett land där kvadratmeter anges med två decimaler, i en 13,37 m2 stor lägenhet. Det blir lite som med pianon i Sverige – instrumentet är gratis, men (och därför att) ytan det upptar kostar fler hundra tusen. (Figuren på bilden nedan har bara fått sitt namn efter instrumentet.) Å andra sidan är knapphet i fråga om utrymme inte något nytt för Japan utan så har det sett ut jättelänge; om det vittnar handkontrollernas sladdlängd på ca 80-90 cm istället för ”kontinentala” (som japanerna säger) 2-3 meter, en anpassning till att japanska bostäder inte medger ett större avstånd än så till TV:n. De japanska förpackningarna på 19 x 10½ x 3 cm tar förvisso inte mer plats nu än 2003, men det kan ha tillkommit andra prylar sedan dess, häftiga små robotar och liknande, som har trängt undan SHVC i de japanska hemmen.

Piano. Illustration: Akira Toriyama
 
Så är då SNES dyrare eller billigare än 2003? SHVC svarar för uppskattningsvis en tredjedel av världens SNES, och om alla de spelen bara har en bråkdel av värdet kvar är det kanske svårt att prata om någon generell värdeökning. Å andra sidan har SHVC aldrig haft något som kan kallas samlarvärde, eftersom de spelen hela tiden har legat under nypriserna (uppemot motsvarande 800 kronor). Så prisnivåerna från 2003 handlade snarare om att begagnatvärdet höll i sig på högkvalitativa titlar som i de flesta fall var ca 7-10 år gamla, men de har nog aldrig haft någon ökning av värdet. Det är SCN och ett fåtal europeiska utgåvor som avviker, annars har SNES blivit billigare sedan 2003.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar