måndag 26 september 2016

NUS SCN: Minst 16 kassetter

Det var ett gäng sportspel, mindre nogräknade som de är, som lyckades gå under radarn vid tidigare sökande. Nu är SCN-kassetterna uppe i 16 stycken och omdömena i Super PLAY lyder så här (nya i fetstil):

83: Roligt rallyspel med lite för många småfel för ett riktigt toppbetyg.
85: Bästa rallyspelet hittills till Nintendo 64.
85: Minst lika bra som datorversionen och väl anpassat till konsol.         
58: Ännu ett onödigt beat ’em up från Midway.
82: San Francisco Rush är galet och annorlunda, men bilflygning är ingenting som håller i längden.
41: Det absolut sämsta beat ’em up-spelet för närvarande.
87: Inte fulländat, men utan tvekan det mest underhållande beat ’em up-spelet till Nintendo 64. Hittills.
82: Ett spel med många kvaliteter, men som kunde ha varit ännu bättre.
73: Kejsarens nya hockeyspel.
85: Kul med ett Tetris i modern och annorlunda miljö.
92: Goldeneye 007 är spelet för den som gillar att skjuta; Mission: Impossible är spelet för den som gillar att tänka.
69: Slöseri med fin grafik och välplanerad musik.
70: Det finns mycket bättre snowboardspel.
90: FIFA blir bättre och bättre.
83: Actionracing i biljaktstempo. Utan realism men med mycket humor.

Det var alltså 15 SCN-spel som det gick att hitta recensioner av i Super PLAY. Det som inte blev recenserat, NBA Live 99, är ganska mysko då det inte står med i vare sig Club Nintendos tidningar eller Super PLAY (under ”aktuella releaser”). Uppgifterna om releasen kommer från Bergsalas lista, som härstammar från det som kallades för Arkiv N på Nintendo-se.com. Spelet ska ha utkommit 3 december 1998, men vid tidpunkten för lanseringen passerade spelet helt obemärkt. Kanske inte så konstigt egentligen, med tanke på att det finns både NBA Jam 99 och NBA Pro 99 att förväxla det med, och att det utkom precis före Zelda – Ocarina of Time. För Club Nintendo-tidningens del kan frånvaron också förklaras av ett uppehåll i utgivningen från april 1998 till februari 1999.

SCN-kassetterna kan vara ännu fler, men den sammantagna bilden är densamma som innan, till och med något förstärkt: SCN är inte eftertraktat på Nintendo 64, och det beror på att SCN-spelen överlag är mediokra. För övrigt så är inte heller A4-manualer (häften, foldrar etc) speciellt intressanta, förmodligen eftersom de i likhet med på SNES är alldeles för många (och tjusningen med dem är synnerligen ringa om man de inte är mycket ovanliga). Just att SCN-kassetterna är så få, till skillnad från A4-manualerna, borde kunna göra dem attraktiva, men de spel som för närvarande är i centrum för uppmärksamheten och prisutvecklingen är speciella spel som inte blev storsäljare och som många vill spela (och få vill sälja). Conker’s Bad Fur Day, Flying Dragon och Paper Mario är några exempel.

Väl mött på Retrogathering ni som ska dit. Jag har bord i konsertsalen.

SCN-spel vars lansering skedde obemärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar