torsdag 14 april 2016

NUS SCN: En överblick

Det är ännu inte riktigt klart vilka spel till Nintendo 64 som kom i en ren SCN-utgåva, men att de är förhållandevis få (jämfört med tidigare konsoler) och att de inte innefattar något av flaggskeppen är definitivt säkerställt. Förmodligen har det faktum att inget enda av flaggskeppen är en ren SCN-utgåva, kassetten är alltid EUR och manualen normalt NUK4, gjort att inte många bryr sig om de SCN-utgåvor som faktiskt finns. Sedan är inte heller SCN-kassetterna mer SCN än att det står NUS-EUR-1 på baksidan (eller, på de tidigaste spelen, endast NUS-EUR).

Hursomhelst så kan det vara bra att veta vad det innebär att samla på NUS SCN. Så här tyckte Super PLAY om bekräftade SCN-spel, när dessa recenserades (betyg och sammanfattande omdöme).

83: Roligt rallyspel med lite för många småfel för ett riktigt toppbetyg.
85: Bästa rallyspelet hittills till Nintendo 64.
85: Minst lika bra som datorversionen och väl anpassat till konsol.         
58: Ännu ett onödigt beat ’em up från Midway.
82: San Francisco Rush är galet och annorlunda, men bilflygning är ingenting som håller i längden.
41: Det absolut sämsta beat ’em up-spelet för närvarande.
87: Inte fulländat, men utan tvekan det mest underhållande beat ’em up-spelet till Nintendo 64. Hittills.
85: Kul med ett Tetris i modern och annorlunda miljö.
92: Goldeneye 007 är spelet för den som gillar att skjuta; Mission: Impossible är spelet för den som gillar att tänka.
69: Slöseri med fin grafik och välplanerad musik.
83: Actionracing i biljaktstempo. Utan realism men med mycket humor.

Överlag fick spelen bra betyg, men inte jättebra, merparten mellan 80 och 90. Man noterar att Ocean och GTI står för merparten av SCN-spelen, sedan finns det enstaka från Electronic Arts och Kemco. Alla utom ett släpptes 1997 eller 1998, alltså inte mer än två år efter konsolen. Ganska många av spelen är blodiga och har åldersgräns och man kan fundera på om SCN-utgåvan är ett resultat av censur i Tyskland med flera länder där det väl ofta är grönt blod i spel?

Nintendo 64 är på frammarsch på spelsamlarmarknaden, men merparten av köparna tycks intressera sig mer för kassetter än för kartonger och manualer, och väldigt lite för svenska extramanualer (det finns omkring ett sextiotal sådana). Det är en rätt så egendomlig konsol för den som är van vid tidigare Nintendokonsoler: SCN-kassetterna är ofta superbilliga och regionskoden verkar inte spela någon roll alls för värdet. Mario Kart 64-kassetten ligger på omkring 350 kronor och det är ett mycket vanligt spel, men tydligen är hela Europa länsat på den kassetten för annars skulle game-world med flera säljare kunna ta in och sälja många fler, när efterfrågan är så stor. Samtidigt är nyskicksvärdet på Mario Kart 64 förmodligen bara strax över 1000 kronor, vilket är mycket lågt i förhållande till kassettvärdet. Så NUS ökar i popularitet, men det är inte SCN-spelen, inte ”A4-manualerna” (snarare häften) och inte heller nyskicksspelen som går i spetsen, utan faktiskt de populära kassetterna.

Det SCN-spel till NUS som fick högst betyg. Alltför högt, medgav Super PLAY senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar