fredag 20 november 2015

Sov japaner på gatan för 25 år sedan?

När det nu på eftermiddagen 20 november justerat för tidsskillnad har gått 25 år sedan lanseringen av Super Home Video Computer, SHVC, ett spelsystem som det av olika skäl var en betydligt större rusning till på releasedagen än föregångaren Home Video Computer, HVC, där många enheter fick dras tillbaka i inledningsskedet, och efterföljaren Nintendo Ultra Sixtyfour, NUS, som i likhet med alla senare spelsystem inte gynnades av samma synnerligen goda konjunktur som rådde i Japan 1990, har jag försökt hitta artiklar som är närmare de verkliga händelserna än återblickar i Level.

Det vanligaste sättet att använda Google är förmodligen att skriva de inledande bokstäverna i namnet på sidan man vill till, för att Google ska komplettera så att man själv slipper skriva in en hel URL i ett adressfält. Därför är det antagligen inte många som beklagar sig över avsaknaden av, eller ens har noterat avsaknaden av, News Archive Search, som ”integrerades” med denvanliga nyhetssökningen 2011 och därmed lades ned.

Det jag försökte få Google till att göra var alltså att ta fram tidningsartiklar från dagarna kring 21 november 1990, helst från engelskspråkiga utgåvor av japanska tidningar, som kunde ge en bra bild av hur det såg ut med tältande utanför butiker och så vidare. Googles tidningsarkiv är digert, de flesta är på engelska och många på franska, några tyska, i övrigt inte så mycket. Japanska tidningar som Yomiuri Shimbun verkar aldrig ha varit en del av Googles nyhetsarkiv, inte heller The Japan Times eller någon annan som faktiskt har en engelsk utgåva. Så förlusten av News Archive Search var kanske inte avgörande i det här fallet.

En sökning på ”16-bit Japan” gav mig det bästa resultatet, med flera träffar från 1989 eller 1990 där det nämns att 16-bitsmaskiner är på väg att lanseras, som i The Milwaukee Journal: ”[T]here is a ’Super Nintendo’ 16-bit machine being readied for production in Japan.” Själva lanseringen tycks däremot ha passerat obemärkt förbi i amerikansk (eller engelskspråkig) press. Den tidens utrikeskorrespondenter kanske inte befattade sig med ”leksaker”?

16-bitsmaskiner omnämns i The Milwaukee Journal, 11 juli 1989.
En enda artikel hittar jag som skriver om lanseringen, men då är det som en tillbakablick flera år senare. ”News first broke in Japan before its release and much is speculated on the potential of a 16-bit Nintendo. In fact, the Super Famicom hit the streets with only two releases (but instant classics), Super Mario World 4 and F-Zero and almost every shop in Tokyo sold out within hours.” Alltså i stort sett exakt detsamma som man kan läsa sig till i Super PLAY eller Level. Och det ska förstås vara Super Mario World eller Super Mario Bros 4 i tidningstexten.

New Straits Times, 3 mars 1994.
 Man kunde kanske tänka sig att New Straits Times hade någon notis dagarna kring 21 november 1990 också, men just där har Googles arkiv olämpligt nog ett stort hål.

Veckan som börjar 18 november saknas.
The Japan Times hittas förstås, liksom alla tidningar med nätupplaga, via vanlig sökning på nyheter, alltså inte i Googles nyhetsarkiv, men tidningens nätupplaga är inte relevant när man letar efter artiklar från 1990; inte ens japanska tidningar var online då. Google visade sig alltså ha ganska lite att komma med och deras stora vision om att tillgängliggöra information för mänskligheten har av detta att döma gått i stå. Google tycks nu fungera mer som URL-kompletteringstjänst än sökmotor.

En god idé är att ägna helgen åt de båda releasespelen. Fire Stingray har högst toppfart, men på ett par banor torde Wild Goose vara den bättre farkosten. På White Land II har jag bästa tiden med Wild Goose, och på Fire Field är det nära. I Super Mario World är den största behållningen att rusa igenom Specialbanorna. Video från Funky, upplagd idag.

Jämnt mellan Fire Stingray och Wild Goose.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar