söndag 22 februari 2015

Bechdeltest på SNES?

Star Wars har väl aldrig varit dyrkat i genusvetenskapliga kretsar, men med det så kallade Bechdeltestet kunde genusvetarna tämligen objektivt påvisa rätt så flagranta obalanser mellan manliga och kvinnliga karaktärer i bland annat Star Wars; testet diskvalificerade en lång rad populära filmer från varje form av genuscertifiering. Kriterierna som testet ställer, och helt utgörs av, är enkla: minst två namngivna kvinnor ska prata med varandra om något annat än män. Bara det. Och det är väl svårt att inte se det som en svaghet hos en film eller berättelse att inte klara de kriterierna.

”Prata med” betyder på SNES ofta ”låt en person tala till dig”, vilket komplicerar tillämpningen; den av spelaren styrda karaktären pratar i princip inte. Ska testet alls kunna genomföras får man antagligen tolka (eller acceptera) ”prata med” som att en karaktär pratar till en annan, utan att få svar. Men spelkaraktärernas tystnad sätter också fingret på ett besvärande exkluderande i Bechdeltestet, av personer som av någon anledning inte pratar. Att inte prata kan vara ofrivilligt och bero på exempelvis talträngdhet eller social fobi, och pratkravet i Bechdeltestet kan ses som diskriminerande. Vill genusvetarna konsekvent motverka diskriminering, inte bara när det gäller kvinnor och HBTQ-personer, borde de alltså rata Bechdeltestet. Stumma personer har av naturliga skäl svårt att själva göra sina röster hörda, men det borde vara en upprättelse för dem att det i tv-spelen går att rädda världen utan att yttra ett ord. I filmer finns det också stumma hjältar, till exempel Jaws i Moonraker, men i Bechdeltestet handlar allt om att vara verbal och handling betyder inget.

Så med heder till SNES för att hjältar inte behöver vara pratsamma, nog måste väl något spel klara Bechdeltestet även med den strängare (bokstavliga) tolkningen av att ”prata med varandra”. Kvinnliga spelbara karaktärer är inte helt ovanliga, och med den snälla/slappa tolkningen av ”pratar med”, dvs att en kvinna tilltalar en annan, skulle det bli godkänt när Chun-Li uttalar en segerreplik till Cammy och vice versa. Betydligt svårare är det när dialogen ska bestå av flera replikskiften. Genrer utom äventyr och RPG kan då i stort sett räknas bort, eftersom de ofta helt eller nästan helt saknar repliker. Spel med enbart manliga karaktärer spelbara kan också räknas bort, eftersom dialoger i princip aldrig förekommer mellan två ospelbara karaktärer. I äventyr återstår då Samus Aran, som emellertid inte har någon att prata med, och då återstår RPG, där det å andra sidan finns desto mer att välja bland. Celes och Terra känns relevanta att gå vidare med.

I början av spelet är det nästan som om spelskaparna driver med Bechdeltestet, när de kvinnor man kan prata med i Figaro inte är namngivna och bara pratar om kung Edgars (av mig här kallad Gerad) förehavanden.

I Figaro pratar kvinnorna bara om män.


Det dröjer innan en exemplarisk konversation äger rum, men när Narshe förbereder sig för krig och Returners går för att skydda Tritoch, vänder sig Celes till Terra:





Vid det här laget har handlingen djupnat så till den grad att Bechdeltestet känns oviktigt och löjligt att tänka på, men det blir i alla fall med beröm godkänt i testet och det är förstås till spelets fördel. Däremot så förtar det en del av stämningen att hela tiden ha testet i åtanke; det händer, tro det eller ej, mycket viktigare saker i spelet än att två kvinnor samtalar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar