söndag 7 april 2013

Bara Port Town kvar

I min strävan efter att bättra på alla mina rekord i Time Attack i F-Zero X och spela in de nya rekorden har jag nyligen kunnat stryka fem av de sex återstående banorna:


Rekordet på Mute City var förvånansvärt lätt att slå, och förbättringen blev närmare en sekund. Det är enormt mycket på en bana där det ofta handlar om tusendelar när man kör Twin Noritta. Jag har inte helt lätt att acceptera att Twin Noritta är så hopplöst chanslös mot en sladdande Blood Hawk. Jag försökte slå mitt gamla rekord med Twin Noritta också, men kom då som bäst 55 tusendelar ifrån, video på det bästa försöket. Det rekordet bedömer jag som mycket bättre än det nya med Blood Hawk.

På Red Canyon blev det rekord med rätt god marginal, 0.7 sekunder, trots två missade fartpilar på slutet. Här körde jag mot tre egna spöken istället för Staff Ghost. Red Canyon krävde många fler försök än Mute City.

På Devil’s Forest 2 körde jag faktiskt jumper, Twin Noritta, men det finns goda möjligheter till sliding och attackerande dykningar på den banan. Nu körde jag med samma inställningar som i det gamla rekordet (det som slutade på 666, på djävulens bana), men MaxSpeed är uppnått med Night Thunder. Tredje tiden är gjord med samma svävare som Staff Ghost, Super Piranha.

Rekordet på Fire Field var det svåraste att slå. Det handlade mest om att få ett lyckat förstavarv och sedan inte sabba för mycket på varv två och tre. Det finns väldigt mycket som kan gå fel på Fire Field och även om man försöker köra på säkerhet blir det lätt fel någonstans. Det som är svårast att få till är den attackerande dykningen på första varvet, som gör hela sekunder från eller till på sluttiden beroende på hur väl den utförs. Eftersom svävaren skjuts som en projektil ner mot banan så finns det ingen reell möjlighet att ändra riktning när man väl har påbörjat dykningen. Det går förstås att avbryta dykningen, men då blir förlusten i hastighet alldeles för stor, så det gäller att sikta rätt där uppe i luften. Det är rätt så sällan som det blir riktigt lyckat, oftast hamnar man rentav utanför banan, så det är knappast något man ska försöka sig på när man kör VS Battle. Det går att vinna tid på att göra attackerande dykningar även när man har boost, men inte alls så mycket som på första varvet, så det ingick inte i min strategi. Sista varvet blev tyvärr mer än en sekund sämre än Best Lap. När jag fick slut på energi så funderade jag faktiskt på att avbryta, men nu blev det ett rekord med ett dåligt sistavarv istället. Det är nervöst när man är på väg mot rekord och det blir lätt små missar då som man inte skulle ha gjort annars. Utan krockar på sista varvet lär tiden ha blivit något på 1’12.

Sector ß är en av endast fyra banor där rekordet är satt med jumper-inställning. Här hade jag stor nytta av den variant av attackerande dykningar som är möjlig att göra med jumper och som gav en topphastighet på över 2000 km/h. Rekordet var svårslaget, men det är alltid roligt att se reklamsnurrorna som det står EAD på.

Nu är det alltså bara Port Town kvar, där rekordet ligger på 1’22. Port Town är den enda banan där jag har uppnått toppfarten 2500 km/h, som är den högsta möjliga hastigheten i spelet.

Orelaterat till resten av inlägget så ska jag få tillgång till Collra i morgon, så jag räknar med att kunna presentera en förhandstitt i morgon eller i övermorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar