söndag 9 september 2012

F-Zero X-nörderi


Måhända är det av föga intresse för majoriteten av bloggens läsare, men på sistone har jag spelat mycket F-Zero X. Egentligen vill jag att mina personliga rekord på alla de 24 banorna (ja, exklusive Death Race då) ska finnas på film. Då måste jag slå alla de rekord som jag inte har inspelade, och det är inte helt lätt. Dessutom är det ofta mer lockande att förbättra ett rekord på någon av favoritbanorna, även om det gamla rekordet redan finns inspelat. Utfallet av den senaste tidens Time Attack blev följande: en rekordförbättring på Big Blue 2, där det gamla rekordet också fanns på film, en andratid på Sector ß, där rekordet inte finns på film, och ett nytt rekord på White Land 2, där det gamla rekordet inte finns på film.

Att det fanns utrymme för förbättringar av rekordet på Big Blue 2 framgår tydligt av videon från det gamla rekordet, där jag i slutet ger bort mer än en halv sekund efter en emotstötning. Sista varvet i det gamla rekordet gick på 19’’763, att jämföra med varvrekordet på 18’’888 och sista varvet var dessutom långsammare än det andra varvet, vilket är illa eftersom man kommer in på tredje varvet med boost (power) och därmed mycket högre fart. Nu har det inte lika stor betydelse på Big Blue 2 som på andra banor, eftersom Big Blue 2 börjar med en skarp kurva (om än inte den som undertiteln ”Quick Turn” syftar på). Att det finns utrymme för förbättringar även av det nya rekordet behöver inte påpekas, då jag var drygt tre tiondelar efter bästa spöket in på andra varvet.

Sector ß-rekordet är ett som jag gärna skulle ha på film, inte minst för att se vad jag gjorde annorlunda i det loppet som gjorde att tiden blev mer än sju tiondelar bättre än vad jag lyckades med nu. Jag gillar att ha stora avstånd mellan resultaten på topplistan så länge rekordet är bra, så om tiderna inte redan är pressade så kör jag helst inte in på tider som inte är rekord (därav GRR på listan, ett lopp som antagligen var på väg att bli rekord).

Rekordet på White Land 2 borde jag kanske egentligen ha försökt slå med Twin Noritta, för med Blood Hawk och sliding gick det lite väl lätt. Det är inte ofta man slår alla tre rekordnoteringarna (total tid, best lap och maxspeed) i ett och samma lopp. Nu är det inte många banor kvar där mitt rekord är satt med så kallade jumper settings, dvs hög maxfart så att man förlorar fart av att sladda.

F-Zero X skulle kanske, eller kanske inte, passa bra på ett evenemang som ESA. Rent spelbarhetsmässigt är F-Zero X suveränt, men spelet bygger samtidigt på att man gör upprepade försök. Vid en tävling i stil med Mega Man X på ESA, där två personer spelar samtidigt på separata konsoler och tv-apparater, vare tidsförlusten alltför stor vid avkörning; det skulle inte löna sig att ta de risker som fordras för att nå mer än någorlunda bra resultat. Det är väl inte speciellt kul att se vare sig upprepade krascher eller körning med stora säkerhetsmarginaler på livestream. Eller så underskattar jag skickligheten hos spelarna på ESA, men på många spel blev det ju trots allt upprepade missar. Mega Man X handlar förresten mer om utantillkunnande, att veta precis hur banorna ser ut och i vilken ordning man ska göra olika saker, än om skicklighet i själva spelandet. I F-Zero X kan betydelsen av utantillkunnande rentav elimineras helt, om man kör slumpgenererade X-banor, men även på de vanliga banorna är det viktigare med en skicklighet av mer spelbarhetsbetonad art.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar