söndag 11 december 2011

Nya boosttekniken i Super Mario Kart

Jag har tidigare skrivit om F-Zero X och de tekniker som jag benämner attackerande dykningar, som innebar radikalt ändrade förutsättningar för spelandet och spelbarheten i spelet. Efter att de attackerande dykningarna började praktiseras var man chanslös i Time Attack utan dessa.

En lika stor spelbarhetsmässig förändring har Super Mario Kart genomgått, och det med tekniker som det sägs att det tog spelarna nio år att upptäcka, eller närmare två konsolgenerationer. Den mycket sena upptäckten av teknikerna har gett upphov till namnet ”New Boosting Techniques”, vanligen förkortat NBT, och säger också en del om hur svåra de är att utföra.

I Mario Kart: Super Circuit från 2001 får man efter långa svängar ganska lätt en boost som är väldigt tydligt grafiskt illustrerad, och det sägs att det var denna som ledde till upptäckten av NBT i originalspelet. I Super Mario Kart finns nämligen samma sorts boost, men den är svårare att frambringa och väldigt diskret, det hörs bara ett förhöjt motorljud, och fartökningen är så liten att den praktiska nyttan är nästan obefintlig. Detta är inte den nya boosttekniken, men den nya boosttekniken bygger på det här.

I Mario Kart 64 från 1996 laddar man upp för en boost genom att röra styrspaken från höger till vänster upprepade gånger när man svänger skarpt. Vid go-carten syns då först vita V, sedan vita E, gula E och slutligen orange E varpå man kan frigöra boosten. Den nya boosttekniken i Super Mario Kart bygger på samma princip, det vill säga att svänga växelvis vänster och höger samtidigt som man håller inne R (eller L). Skillnaden mot Mario Kart 64 är att man inte behöver svänga skarpt när man laddar upp och alltså kan göra detta även på raksträckor. Detta är mycket svårt med en vanlig handkontroll, så jag använder en (jättestor) arkadkontroll från Capcom för ändamålet.

Det går självklart att använda boosten på vägbanan, men den stora förtjänsten med NBT är möjligheten att hålla hög fart genom sand och annat som annars sänker farten rejält, och att komma ut på banan igen med full fart. För att göra det ska man släppa gasen (B-knappen) när man åker genom sanden (vattnet, snön osv.) och sedan gasa igen direkt när man kommer ut på vägbanan.

Jag tänkte att ovanstående kunde ligga till grund för en FAQ hos Gamefaqs, som underligt nog ännu inte har någon FAQ om NBT, men tydligen så vill de bara ha generella FAQs på främmande språk (som svenska), så i så fall får det bli översättning före postning. NBT diskuteras i alla fall på deras Message Board för Super Mario Kart, och där hänvisas det även till världsrekordssidan. (Den ”How to Lose FAQ” som finns på Gamefaqs skulle för övrigt behöva skrivas om rejält efter den sista videon i det här inlägget.)

I videon nedan försöker jag mig på att visa den nya boosttekniken och det går väl sådär. Vid 10-11 sekunder in i videon (cirka 8 sekunder i loppet) görs ett försök till boost efter den ganska skarpa svängen men det lyckas inte. Efter den sista svängen kommer jag i rätt läge ut i sanden, men får sedan inte full fart med mig ut. Det handlar där om att släppa gasen vid rätt tillfälle. Svåra grejor som sagt.
Jag kan tillägga att jag ännu inte har slagit några av mina Time Trial-rekord med hjälp av den nya boosttekniken, så jag kan inte påstå att jag har tillägnat mig den ännu.  

En annan och mycket lättare teknik är långboost med svamp, och det ser ut så här (fortfarande jag som spelar):
Långboost handlar bara om att släppa gasen precis innan man hoppar in i väggen med svampfart och är mycket lättare än NBT.

Så här ser NBT ut i fullt bemästrad form:
Slutligen vill jag visa vad jag lite vilseledande kallar för det sämsta resultatet någonsin på Mushroom Cup, men i själva verket är det en helt fantastisk prestation. Videon är upplagd av mig, men det är inte jag som spelar och den har inget med NBT att göra. Prestationen består istället i att i slutställningen hamna på åttonde och sista plats, i Mushroom Cup. Jag tror inte jag behöver påpeka att det krävs enorm kännedom om spelet och enorm noggrannhet och planering för att lyckas med detta.

Del 1

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=vyuozQrciHY

Tillägg: Tydligen ska det inte längre vara så lätt som förut att titta på Youtube-filmer på andra sidor än Youtube. Koden för "inbäddning" har slutat fungera och istället skickas man till Youtube. Google kommer med ett avtal som är säkert tio skärmar brett och som jag inte är det minsta pigg på att sätta mig in i. Därför får det bli länkar till Youtube i det här inlägget, istället för inbäddade videor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar